Wednesday, September 1, 2010

Beskyllan 2

Det går nog att beskylla mig för att vara enkelspårig just nu.  Jag läser bara kvinnliga författare. Bodil Malmsten och Märta Tikkanen. Alice Munro. Gillar bara tjejkomiker: Mia & Klara, Sarah Silverman, Tina Fey.  Lyssnar på tjejmusik.  Fast jag  är också helt tokig i Ben Harper's "Morning Yearning".  Men jag måste försöka skärpa mig: Killar kan!

Beskylla beträda beröra. Beundra.  Ord med be-. Man borde köra en studie: stoppa "be-" framför en massa ord som egentligen inte brukar ha det och se vad folk tror att orden betyder (BEtyder). Bekrama, begarva, betrotsa, begräva. Kan "be-" orden alltid ta direkt objekt? Befatta -- är "sig ett riktigt objekt i "befatta sig med"? Någon har nog skrivit om det här.  Måste slå upp det. Eller tänka på det. 

Vad är det för skillnad mellan en blogg och en dagbok om ingen läser bloggen? Ingen skillnad. 

No comments:

Post a Comment