Thursday, October 14, 2010

Kognitivt

Vi debatterar på jobbet.  Två av mina kolleger tycker inte att lingvistik är en kognitiv vetenskap. Det är sällan man är i en debatt när man tycker att motparten har så vansinnigt fel att man knappt vet vad man ska säga. Lingvistiken, språket är ju centralt inom kognitiv vetenskap, kärnan av den kognitiva revolutionen.
Läs Chomsky's review of Skinner's Verbal Behavior, t.ex.  Eller Chomsky's Aspects. Eller vad som helst av Jackendoff.  Men det orkar dom inte, bjäbbarna.

Vad kan jag göra?
1) Jag kan försöka undervisa jättebra kurser, där studenterna både lär sig massor av tidigare forskning, och samtidigt lär sig tänka kritiskt och innovativt.
2) Jag kan lära mig att aldrig själv döma något som jag inte vet någonting om.  Inte förutsätta att jag vet mer än dom som är insatta.
3) Jag kan le sött och lägga huvudet på sned och muttra lite obegripligt.

Nummer 3 är jag redan ganska bra på, fast det är väl egentligen en ganska dålig teknik.  Men man behöver lite självförsvar.

Men alltså, om något kommer in genom ögonen och hjärnan hanterar det, då är det kognitivt, helt självklart, alla är överens ("vision").  Varför är det då inte alldeles självklart att det som kommer in genom öronen och hanteras av hjärnan är kognitivt?  *Jag* tycker att det är självklart.

2 comments:

  1. orden, vad vore vi utan orden.
    Träna mest på nr1.

    ReplyDelete
  2. mäh, va konstigt... verkligen... vad har de för argument för att lingvistik inte är kognitiv vetenskap?
    det verkar alldeles taget ur luften, hur tänker de?
    vilka är de egentligen dessa två, vilken vetenskap har de studerat?

    ReplyDelete