Monday, October 18, 2010

Teknikens under

Fyra medlemmar av min finska familj är på besök.  Vi åkte på rundtur över veckoslutet: Niagarafallen, CN Tower och lite annat. Men det är ju aldrig dom största sevärdheterna som man minns bäst.  Familjen besökte mig i Kalifornien för tio år sedan.  Det dom minns bäst från den resan verkar vara besöket i Bakersfield, "The Armpit of California".  Vi tyckte det var toppen.  Hela staden verkade veta att vi var på besök och vi kände oss välkomna.  Vi åt på en jättetrevlig baskisk restaurang  och blev behandlade som kungligheter.  Wow, from Finland, really?  I San Fransisco, LA och Las Vegas tyckte ingen att det var märkvärdigt.
Från den här resan kommer dom nog att komma ihåg att biltrafiken i Toronto och alla vägarbeten. Och slussen i Peterborough.  Och en gång fick vi betala $25 per bil för att parkera i två timmar. 
Vi bodde i en jättebra svit på Hilton vid Niagarafallen.  Under $500 för tio personer, jättefint,  gott om plats och utsikt över fallen. 
Dom som åkte i saaben hade gps i telefonen.  Vi hade vanliga kartor i volvon.  Det gick lika bra i båda bilarna. Jag föredrar kartorna. Bor det en liten luddit inom mig?  I alla fall tycker jag att det är konstigt att det  var mycket enklare förr (för trettio år sedan) att klämma på en TV apparat.  Förr så gick man fram och det fanns på och av,  kanaländrare och volym.  Nu så ska det tamejtusan alltid finnas minst tre olika fjärrkontroller. 

No comments:

Post a Comment